Vad säger döden om våra liv?

Har du någonsin undrat över vad en student på religionsvetenskapliga programmet gör? Om vi granskar mig, just idag, finner vi att studenten sitter med näsan i lokaltidningarna Östersundsposten (Jämtland), Tidningen Ångermanland och Västerbottenskuriren, ivrigt gloendes på tidningarnas införda dödsannonser. Här kommer hittills insamlat data:

Östersundposten har fört in elva annonser, där medelåldern bland de avlidna är 77,4 år. Sju av dessa är kvinnor, fyra män. Fyra av annonserna har klart kristna symboler (kors och flygande fåglar). De andra har mer personliga bilder (skidåkare, stugor på landet, hundar och så vidare). Kvinnornas annonser är till 57% religiösa medan männens samtliga är oreligiösa (rent bildmässigt).

Tidningen Ångermanland har fört in nio annonser, där medelåldern bland de döda är 82,8 år. Sex av dessa är kvinnor, tre män. Sju av annonserna har kristna symboler (genomgående kors). De två övriga fokuserar mer på de avlidnas fritidsintressen. Kvinnornas annonser är till 67% religiösa medan männens motsvarande siffra landar på 100%.

Västerbottenkuriren har hela tretton annonser, där medelåldern är 74,5 år. Sex av de avlidna är kvinnor, sju män. Tio av annonserna har kristna symboler (främst kors) medan de tre andra försöker spegla ickereligiösa sidor hos den döde. Kvinnornas annonser är samtliga religiösa, männen når upp till 57%.

Medelåldern bland de med religiösa motiv i de tre tidningarna är 84,6 år, medan medelåldern för de avlidna med icke religiösa bilder är 65,8.

Sammanfattning:

* Människor i Jämtland sätter in dödsannonser med ickereligiösa motiv i betydligt högre grad än människor i Västerbotten.
* Skillnaden kan knappast förklaras med åldersskillnader, då medelåldern bland de döda i ÖP och VK bara skiljer sig med 2,9 år.
* Trots åldersskillnaderna bland de döda i TÅ gentemot de avlidna i VK är graden av religiositet densamma.
* Kvinnornas annonser är till 74% religiösa i sitt bildspråk. Motsvarande siffra för männen är 50%.

Nu kommer det jobbiga, som lär ta mig hela natten. Jag ska dra slutsatser utifrån det jag fått fram. Är människor i Norrlands södra inland mindre religiösa än de som bor längs kusten? Är kvinnor mer religiösa än män (eller tenderar kvinnors anhöriga i högre grad att låta annonserna vara religiösa)? Befinner vi oss i en process där det är de yngre som väljer bort religion (motsägs lite av att undersökningens äldsta människa -100 år- inte har ett religiöst motiv i sin annons)? Jag börjar ana att man skulle kunna skriva en avhandling på temat.

Sist men inte minst: Den dag jag dör vill jag ha ett nudelpaket i min dödsannons. Så det så.

6 kommentarer

Under Kategorier

6 svar till “Vad säger döden om våra liv?

  1. Sjusovaren

    Måste du länka till ”Vildvuxet” bloggen som inte updaterat sen November-06? Känns lite off.

    Skoj statistiskt inlägg i övrigt, mera mat i dödsannonserna!

  2. Lisa

    Intressant ämne.
    Jag hatar döden!
    Jag hatar sorg!
    Det värsta är att det inte går att teoritisera och förklara med hjälp av materialistiska analyser, kapitalism och patriarkat. (jo,Naturligtvis dör människor också specifikt p.g.a kapitalism och patriarkat också)
    Men det äckliga är att döden och sorgen för de efterlevande inte (som annat jävulskap) kommer att försvinna i ett klasslöst och feministiskt samhälle.

    Det drabbar åtminstone rättvist.
    Alla, fattiga som rika, färgade och vita, män och kvinnor ska en dag dö.
    Och (nästan) alla kommer innan de dör att uppleva sorg en eller flera gånger i sitt liv innan dess.

  3. Nu började tänka på att medellivslängden på Sevedsplan är 15 år kortare än för oss som bor i centrum…

    ”dead body’s everwhere but with different last names”

  4. PaljettenQ

    en annan hemsk tanke är ju att de som sätter in annonserna inte har en aning om vad kvinnorna har för fritidsintressen….. det verkar ju hemskt att sätta dit en kvast, en spis, en …jaa, vad gör gamla damer *purket fördomsfull*? Eller så har damerna själva bett om att få en religiös symbol, undersökningen borde ju titta på vem som beställer annonserna. Men jag fattar vinken, det är en inte kanske så djuplodad undersökning det handlar om men ändock intressant, jag brukar ta en snabb titt på just vad folk har valt för symbol i runorna.

  5. Sjusovaren: jag lever på hoppet och tänker mig att min universitetsbroder ska vakna ur dvalan snart. Om inte annat får väl länken ses som en dödsannons i bloggformat. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s